DİŞETİ HASTALIKLARI (PERİODONTOLOJİ)

Dişlerimiz hem sert hem de yumuşak dokular tarafından çevrelenmiştir. Yumuşak dokular dişetlerimizden sert dokularda çene kemiklerinden oluşmaktadır. Dişlerimizin destek dokuları diye adlandırdığımız bu dokuların sağlığı ağız ve diş sağlığımızın korunması açısından önemlidir. Ağız ve diş sağlığımız ise genel vücut sağlığımız ile doğrudan ilişkilidir. Diş etlerinde veya çene kemiklerinde başlayan iltihaplar ilerleyerek diş kayıplarına neden olabilir. Bu nedenle diş etlerimizdeki problemlerin vakit kaybetmeden teşhis ve tedavisi önemlidir. Bu konu ile ilgilenen diş hekimliği uzmanlık alanı periodontoloji bu alanda çalışan uzman diş hekimlerine ise periodontolog adı verilir.

Sadece yumuşak dokularda yani dişetlerinde meydana gelen diş iltihaplara gingivitis adı verilir. Diş etlerinde kızarıklık ve fırçalama esnasında kanama ginvitisin ilk belirtilerindendir. Gingivitis tedavi edilmediğinde iltihap yumuşak dokulardan dişi çene kemiği içinde tutan alveol kemiğine ilerleyebilir. İltihap alveol kemiğini de içine aldığında artık periodontitis adını alır.

Periodontal hastalıklar doğru zamanlarda müdahale edilerek kontrol altına alınabilirler. Ancak bu noktada hastanın hekime yardımcı olması için mutlaka doğru oral hijyen yöntemlerine uyması önemlidir. Hem gingivitis hem de periodontitis gelişiminde bakterilerin önemli bir rolü vardır. Yeterli ağız bakımının sağlanamadığı durumlarda periodontal hastalıklar kolaylıkla başlayabilir ve ilerleyebilir.

Periodontal Tedavi

Etkili bir periodontal tedavide ilk aşama doğru teşhistir. Hastadan alınan anamnez bilgileri klinik ve radyolojik muayene bulguları ile birleştirilerek tanı konur.

Peridontal sorunların en önemli nedeni yetersiz ağız hijyeni ve uzaklaştırılamayan bakteri plağıdır. Hastalığın nedeni konusunda hasta bilgilendirilmeli ve doğru ağız bakım teknikleri öğretilmelidir. Yeterli bilinç düzeyi kazandırılan hastada ikinci tedavi basamağı profesyonel diş taşı temizliğidir. Dişlerin çevresinde yer alan diş taşları özel el aletleri ve ultrasonik cihazlar yardımı ile temizlenir. İlerlemiş diş eti iltihaplarında (periodontitis) lokal anestezi altında daha derin temizlik işlemleri yine uygun el aletleri yardımı ile yapılır. Bazı vakalarda tedaviye antibiyotik tedavileri ile de destek olmak gerekebilir. Antibakteriyel ağız gargaralarının kullanımı da tedaviye destek olarak tercih edilebilir. Ancak önemli bir nokta bu gargaraların uzun süre kullanılmamalarıdır. Çünkü antibakteriyel ağız gargaraları uzun süreli kullanımlarda tat duyusunda bozukluk, dişlerde renklenme, ağız florasında bozulma gibi sorunlara yol açabilirler.

Periodontal tedavinin bir diğer aşaması da cerrahi tedavilerdir. İlerlemiş periodontal problemlerde kök yüzeyinin de bakterilerden arındırılması gerekebilir. Bu durumda lokal anestezi ile ilgili bölge uyuşturulduktan sonra kök yüzeyi cerrahi olarak açılır. Uygun el aletleri ile kök yüzeyi temizlenip düzeltildikten sonra dikiş ile açılan yumuşak doku kapatılır. Tedaviyi takiben 1 hafta sonra iyileşme kontrol edilerek dikişler alınır.

• Dişeti kanamaları: Bazı kişiler diş etleri kanayınca sadece çok sert fırçaladıklarını düşünürler. Çok sert fırçalamak diş etleri için kötü olsa da kanamaya neden olmamalıdır. Dişeti kanaması bu hastalıkların ilk habercisidir.
  • Ağız kokusu: Dişlerin arasındaki boşluklarda plak birikmesi çok kolaydır ve bu bölgeler kükürt içeren bileşikler üreten bakteriler için mükemmel yaşam koşulları yaratır.
  •  Kızarıklık veya diş etlerinin şişmesi: Diş etlerinin iltihabı, genellikle periodontal hastalığın ilk görünen işaretidir.
  • Diş eti çekilmesi: Dişlerinizin eskisinden daha uzun göründüğünü fark ederseniz, diş etleriniz çekilerek bazı diş kökleriniz açığa çıkabilir.
  • Hassasiyet: Diş etlerinizde çekilme varsa, açığa çıkan kökler sıcak veya soğuğa duyarlı olabilir.
  • Periodontal apse: Periodontal bir cebin içine yerleşen bakteriler çoğalarak iltihabi durumlara sebebiyet verirler.
  • Diş kaybı: Periodontal hastalık kemik kaybına neden olduğunda dişlerinizde sallanmalar meydana gelerek diş kayıplarınız oluşabilir.

Özellikle sigara içiyorsanız, belirgin bir semptom olmadan periodontal hastalığa sahip olabileceğinizi hatırlatmak isteriz (nikotin kan akımını azaltır, diş etlerinin kanamasını ve şişmesini önler).

Periodontal hastalık ağzımızda görülmekle birlikte tedavi edilmediği takdirde; kardiyovasküler hastalıklar, diyabet ve erken doğumlar gibi vücudun diğer bölümlerinde daha ciddi hastalıklar ile bağlantılara sebep olabilmektedir. Bağlantının kesin yapısı belirsiz olsa da, orta ile şiddetli periodontal hastalığın, tüm kronik enflamatuar hastalıkların bir özelliği olan sistemik (bedensel) inflamasyon seviyesini arttırdığı görülmektedir. Ayrıca, hastalıklı dişleri çevreleyen periodontal ceplerde yaygın olarak bulunan aynı bakteri suşları, kardiyovasküler hastalıkları olan kişilerin kan damarı plakalarında bulunmuştur. Bu nedenle, periodontal inflamasyonu kontrol etmek sistemik inflamasyonu azaltmaya yardımcı olabilir.

Periodontal hastalıkları önlemenin en iyi yolu düzenli dişlerinizi fırçalamak ve diş ipi kullanmaktır. Aslında, düzenli diş muayeneleri ve her 6 ayda bir profesyonel temizlik periodontal sağlığın korunmasının önemli bir parçasıdır. Diş hekiminiz bu temizliklerde sizin ulaşamadığınız bölgelere ulaşarak ağız hijyeninizi tekrar geri kazanmanızı sağlar. Ayrıca, alanında uzman doktorlar diş eti sağlığınızı klinik ve radyografik olarak değerlendirerek diş eti hastalıklarınızın erken teşhis edilmesini sağlarlar ve sizi uzun dönemde meydana gelebilecek kayıplardan korurlar.

Ayrıca sağlıklı beslenme, hayatınızdaki stresi azaltmak ve sigara gibi sağlıksız alışkanlıklardan vazgeçmek, dişlerinizin bir ömür boyu sağlıklı kalmasına yardımcı olacaktır.

Sağlıklı bir gülüşte dişler ve diş etleri ciddi bir uyum içerisinde olması gereklidir. Bu durumda, yapılan tedavinin sonuçları da güzel ve kusursuz olacaktır. Bazı durumlarda özellikle protetik restorasyonlar öncesinde, diş eti estetiği için yapılacak olan diş eti düzeltme işlemleri vazgeçilmezdir. Kliniğimizde gerekli görüldüğü durumlarda protez uygulamaları öncesinde ‘Pembe estetik’ olarak bilinen diş eti estetiği sizlere sunulmaktadır.

Estetik diş hekimliğine yönelik her türlü diş eti düzeltmesi,

Diş eti kaydırma,

Diş etlerini gülme hattına kaldırma,

Botoksla fazla görünen diş etlerinin (gummy smile) düzenlenmesi,